Mangospot.dk

På udkig efter...
I (skift)

Kritik af gaming på lige fod med film og litteratur

23. January 2020

Videospil af enhver art har længe haft et problem, der vender tilbage igen og igen: Hvorledes kan branchen blive taget lige så seriøst som andre medietyper? Svaret virker næsten altid til at være det samme. Gaming, og hele kulturen omkring gaming, skal kritiseres og analyseres på lige fod med de nyeste film og de nyeste bøger. Det er trods alt blot en form for medie, så hvorfor halter gaming stadig bagud i den generelle befolknings bevidsthed og forståelse? Der har længe været et tilbagevendende argument: et spil, modsat en film eller en bog, har ikke nogen kulturel vægt eller vigtighed. Et opfølgende argument er typisk, at videospil opfordrer unge til vold og antipati. På trods af gentagne undersøgelser, der modbeviser disse argumenter, har videospil stadig ikke helt fået lov at komme ind i varmen.

De første skridt på den lange vej er taget

Gaming er en branche med et par årtier på bagen efterhånden, og derfor har der selvfølgelig også været videospilskritikere af alle arter til at cementere videospils vigtighed. Især på den amerikanske scene, hvor videospil uden tvivl har haft god fremgang, kan man se masser af aktivitet. Moderne medier har ligeledes banet vejen: YouTube og Twitch er hjemmesider, hvor videospil og alt, der handler om videospil, har fundet hjem. Hjemmesider som The Game Critique har også taget plads ved bordet ved at anmelde og analysere spil fra en forbrugers indtryk. Andre hjemmesider fokuserer mere på det rent teknologiske, som gaming tilbyder, hvor andre ser på forskellige videospil som kunstneriske udtryk.

Der er dog også uanede mængder af indhold at finde på blogs og review-sider rundt omkring på internettet. Således vil du eksempelvis finde streamers, hvis job det er at spille kompetitivt i holdbaserede spil såsom League of Legends eller Overwatch. E-sport vokser sig større for hvert år, der går, med store præmiepuljer og endnu større stadiummer. Du kan også finde akademiske artikler om spils indflydelse på de andre medier, hvor et nyere eksempel kunne være Netflix-serien The Witcher, der tager meget mere inspiration fra spilserien end bogserien, som spilserien er bygget på.

Hvordan gaming adskiller sig

Hvis man skal analysere en bog, ser man typisk på, om historien er god. Fanger den læserens opmærksomhed? Er karaktererne indbydende, realistiske og til at relatere til? Hvis man skal analysere en film, ser man på alle disse ting, men derudover ser man også på, hvor godt filmen er filmet. Har den god musik og/eller baggrundsmusik? Er den elegant klippet sammen? Er dialogen god, og gør skuespillerne det godt? Alle disse aspekter skal man se på, når man skal se, om et spil er godt, men der er mere til det. Videospil har især fået meget godt ud af at være opstået nogenlunde samtidig med internettet, da mediet således har fået adgang til en hel generation, som er vokset op på internettet.

Siden spillere ser sig selv som den sorte hest i løbet, er der en enorm samhørighedsfølelse i subkulturen. Eksempelvis støtter gaming YouTubere ofte hinanden, og alles mening tæller og gælder inden for de nyeste bidder information inden for branchen. Således kommer en hjemmeside som bagdadcafe.se frem på scenen med nyt om streamers som Ninja og Dr Disrespect, to yderst populære streamers, der endda er blevet omtalt af de mere traditionelle medier.